lördag, februari 01, 2014

Gammelmormor Eila's stickade tossor.

I Finland finns en  gammelmormor av den aktningsvärda åldern på 92 år som heter  EILA.Hon   har berättat  att för många år sedan  var  hennes äldre syster  i  Vancover...med sej därifrån hade hon ett mönster på en skön tossa. HÄR finns mönstret på finska  med bra  bilder och tips på olika färgsammansättningar.

Jag har fått OK att översätta mönstret ...

Tossan är lättstickad... minst strul med garnbyten får man om man stickar med raka stickor.....men man gör förståss som man finner bekvämast.
Jag föredrar raka stickor till det här arbetet.

Tossan sticka i rutor om 5 maskor  i  2 färger.
Den färgen man inte använder får inte hållas för hårt  på baksidan ...liksom lite lagom.

Garntips tex Raggi eller 7 bröder.
Stickor nr 6 och passande garn i 2 olika färger.( A och B).

Damstorlek c:a 38-40    = 55 maskor( 11 x 5 m.) -  Herrstorlek 41   =75m.(5x15 rutor)
Tunnare garn =65 maskor (5x13 rutor)

Maskantalet blir bredden på foten , längden blir efter behov.
Tossan blir tjock och mjuk tack vare garnet som löper med på insidan.

Tossan stickas i bara räta maskor.

Kom ihåg att på avigsidan hålla garnet framför dej..
Sticka första och sista maskan med båda färgerna tillsammans för att fästa den medföljande garnet.

Lägg upp 55 m med färg A.
Sticka första varvet rätt -(räknas som avigsidan).
Varv  1 =  Sticka  5 rm med färg A-färgbyte 5 rm med färg B...osv hela varvet ut.Sista m med båda färgerna.(totalt 11 rutor om 5 maskor)
Sticka varv  1   i  8 varv.
Varv 9 = Färgbyte
Börja  nästa varv med färg B , men sticka som varv 1.

Sticka så lång du vill ha tossan.Damstorlek c:a 38 har jag 8 rutor från häl till tå.
När du stickat till lagom längd ,dra en tråd genom alla maskorna och dra ihop HÅRT.
Fäst väl.Sy en söm mitt på foten c:a 4 rutor mot vristen.
Sy ihop baktill på hälen.
Gör en tofs om du vill.



2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt ett par sådana tofflor. Min granne stickade dem åt mig. De är varma och goa och jättemjuka för foten eftersom de blir lite tjocka.
    Härligt Soili jag hoppas att du gör dem åt dig själv och dina fötter.

    SvaraRadera
  2. Nix, det där klarar jag inte, kan inte dra trådar på aviga varv. Imponerad av dig och fina tossor :)

    SvaraRadera