fredag, januari 07, 2011

Mönster på svenska till babytossan ursprung från Estland.

Raderade några länkar från 2008 som slutat att fungera.


Carina har en länk till ett norskt mönster på samma tossa.
Den tossan är stickad med fler maskor och 10 "korvar"+ 9 "dalar"alltså dom slätstickade partierna.

Här kommer min översättning.
I det finska  mönstret jag översatt är det minskat till  6 "korvar" i mönsterfärg och 5 i grundfärgen.



Gullig babytossa.

Lägg upp 20 m.
Sticka 12 cm i rätstickning.
Maska av 8 m.
Nu stickas "korvränderna"
4 varv slätstickning med mönsterfärg,4 varv slätstickning med bottenfärgen,som stickas i slätstickning på avigsidan -alltså då blir det avigt på rätsidan.

Det ska bli 6 ränder med färg och 5 aviga ränder. med bottenfärg.
Maska av.
Vik arbetet dubbelt .

Det finns bra bilder hur man syr ihop,klicka på den röda texten.
Sen kan man virka en liten blomma och fästa där fram eller små gulliga knappar.



PS !!!

Så här ser lilla tossan ut.


5 kommentarer:

  1. TACK SNÄLLA DU!!!
    Blir nog färdig med en kofta till en 1-åring under helgen. Kommer att ge mig på dom här underbara tossorna direkt efter det:-)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för beskrivningen!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack Soili för beskriviningen, tycker att din var mycket lättare att sticka efter.
    Beskrivningen på att sy ihop var också bättre. Ha det!

    Kramizzar Carina

    SvaraRadera
  4. Helt underbara och jag såg dom på den finska sajten men nu fick jag den ju översatt...
    kram
    annette

    SvaraRadera
  5. tack snälla för mönstret <3 , ska prova ;)

    SvaraRadera