lördag, januari 05, 2008

vad ska man göra av restgarn??Jo lappar ....





Lappar som så småningom kan sys ihop tex. till en hel filt.Detta mönster passar till vilket garn som hellst,och det fina i kråksången med att använda detta mönster är att ---alla lapparna blir lika stora...Hurraaa.....




Så här gör man=

Lägg upp 2 m


Öka 1 m i början på varje varv(öka genom att plocka upp tråden mellan första och andra maskan).

Sticka så tills arbetet mäter 20,5 cm på bredden.

Nu ska du börja minska 1 m i början på varje varv genom att sticka ihop den andra och tredje maskan.
Fortsätt att minska tills du har slut på alla maskor.




Endast fantasin kan sätta stopp för färgval och randning.





Kolla på det här.......mer finns att se här
Hon har stickat 129 stycken filtar!!!!!!Under hur lång tid ?det kommer jag inte ihåg,men läs vidare på hennes blogg.

8 kommentarer:

  1. Har du skickat telepatiska tankar till mig i helgen? jag ska precis börja göra ett provlappstäcke:)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Helt suveränt... tycker det blev jättesnyggt får nog pröva att göra det också.. Ha en go´söndag vännen.. Kram!

    SvaraRadera
  3. Kul med lappteknink! Har inte du provat dominostickning? Har för mig att jag sett pulsvärmare på din sida men kan inte hitta dem nu. Jag tänkte sticka mig en kofta i luddiga restgarner i dominostickning. Hittade ett mönster i Hemmets Journal 10/06 att ha som grund. Bara ett litet tips sådär...

    SvaraRadera
  4. Toppenbra mönster! Hoppas det är ok att jag 'citerat' lite... jag fick bra tips från elle också som stickar lappar nu efter ditt mönster.. kul!

    SvaraRadera
  5. Anonym9:24 fm

    Jisses, vilka fina filtar, 129 stycken - låter inte riktigt klokt! Men för all del alla lappar är ju olika.
    Tack för tipset Soili!

    SvaraRadera
  6. Anonym10:54 fm

    Kanonbra mönster!
    Detta ska jag prova i helgen,jag kan alltså ta de garner jag har?eller?,även kvaliteer!
    Ha det gott i helgen!
    Margareta(Smygmaskan)

    SvaraRadera
  7. Anonym1:00 em

    Mycket bra mönster de där, jag har skrivit ut det och har gjort ett gäng med lappar här, när jag tagit en paus från annat handarbete. Får se vad som blir av det, målet är väl en pläd så småningom. =)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag länkar till denna beskrivning från min blogg. Hoppas det är ok.
    Jättekul och rogivande är det att sitta här och sticka rutor av restgarner!
    Ha det gott!

    SvaraRadera