fredag, november 30, 2007

Helpatent.


Patentstickning sätter ibland myror i huvudet på än den ene än den andre.

Så här kommer lite förklaringar.

Det finns 2 sätt att sticka patent stickning.


Exemper 1=


Det här är det lättaste och vanligaste sättet att sticka helpatent.

Maskantalet ska vara delbart med 2.

Varv 1: kantmaska,*1 omsl.lyft nästa m avig utan att sticka den,1 rm*.kantm.

Varv 2: kantm.*1 omsl,lyft nästa m avig utan att sticka den,sticka första varvets omsl och den lyfta m rät tills.* kantm.

Upprepa hela tiden varv 2.

Exempel 2=

Maskantalet ska vara delbart med 2.

Varv 1= rm.Hela varvet.

Varv 2= 1 kantm*1 rm,1 patentm*. 1 kantm.Patentmaskan stickas så här=(stick ner höger sticka in i maskan under nästa maska på vänster sticka (föregående varvs maska)och sticka den rät.Då löses maskan upp.

Upprepa hela tiden varv 2.



2 kommentarer:

  1. Hej, jag undrar åt vilket håll omslaget ska göras, uppåt och bakåt eller uppåt och framåt? Fungerar bägge?
    Sen undrar jag om rätmaskan, ska man ta jämna och udda varv på rätmaska (garnet bakom) i bägge när man vänder på steken eller ska man ha garnet ömsom bakom ömsom framför i de olika varven (t.ex. jämna varv bakom, udda varv framför)?

    Jag har för vanlöig stickning sett båda systemen beskrivna, ofta förstår man mer hur de menar av bilder än av texten...

    Jag har precis försökt mig på helpatent men får ingen ordning på det och maskorna åker ur hela tiden (vilket gör att jag får en känsla av att jag gör fel) så jag hinner aldrig se resultatet eller förstå systemet... Jag har ingen att fråga heller...

    SvaraRadera
  2. Andrea= Förstår inte riktigt va'du menar med (uppåt/bakåt och uppåt/framåt)men .....
    En annan variant av "patentmaska"kan stickas så här=Sticka genom maskan från föregående varv,då blir det automatiskt ett omslag.Själv tycker jag att denna metod är lättare.Om du inte förstår så kanske vi kan ha kontakt via mail?
    mej hittar du på soisin@live.se

    SvaraRadera