måndag, november 10, 2008

Mönster på Tuulasockan/Tågsockan + tips till vante i samma mönster




Fick OK i dag från E-P Taito Seinäjoki.

Så här kommer mönstret.

Originalet finns här på svenska.


Tuula sockan.

Garn som passar till stickor nr 2,5
Sockstorlek c:a 6 mån.

Lägg upp 40 maskor fördelas på 4 stickor. (10 m på var sticka)
Sticka 12 varv 2 rm, 2 am.
Fortsätt med* 4 varv avigt,4 varv rätt,4 varv avigt,12 varv resår* upprepa mellan *-* en gång till.( 4 korvar med aviga maskor)
Sticka en traditionell häl på 20 maskor.(på första & fjärde stickan)
Sticka 12 varv,sedan delas maskantalet upp i 3 delar.

Det ska vara 6 maskor på mitten,gör en vanlig hälavmaskning.
**Se förklaring märkt **med**
Plocka upp 7 maskor på var sida om hällappen.
Nu ska det finnas 10 maskor igen på alla stickor.
Under foten stickas slätstickning.
På ovansidan stickas”korvar”4 varv avigt,4 varv rätt.
Totalt 4 ggr.Det ska vara 4 ”korvar” på ovansidan av strumpan.
Maska av med vilken metod du vill.
Tex= i början på första och tredje stickan och i slutet
På andra och fjärde stickan.

*************
******Hälen stickas på följande sätt.
Sticka 12 varv på 20 maskor(tex 1 & 4 stickan)maskorna fördelas 7+6+7=20 m
Sticka 12 m,de 2 följande m stickas tills.Vänd
#Lyft första m,sticka 5 m,2 m tills.Vänd#Sticka mellan #-# tills bara de 6 mittersta m är kvar.
Plocka upp 7 m på var sida om hällappen.
Fördela maskorna så det åter finns 10 m på var sticka.Sticka foten.

Här kommer den gulliga storyn.

Fritt översatt.De ursprungliga sockorna finns kvar och vårdas ömt.Året är 1939 och vinterkriget har börjat i Finland.Terttu L's mamma Kerttu L har med sej sin lilla dotter på 2 mån.Dom är på väg från Vasa med tåg , vill komma undan bomberna som faller över stan.Tåget kommer inte så långt .....rälsen har träffats av bomber.Dom måste vänta på att tågspåret ska lagas.Mittemot Kerttu sitter en äldre kvinna,en pensionerad handarbetslärarinna som tycker synd om den lilla flickan som inte har några sockor på fötterna.Själv har hon en hemstickad kofta på sej.Hon börjar resolut att repa upp sin kofta och stickar små sockor till den lilla babyn.


Sockan har kallats -Junasukat-(Tågsockorna)
Har sett på en del bloggar att dom är omdöpta till Tuulasockorna.Kerttu har stickat flera hundra par av denna modell lika så hennes dotter Terttu.
Dom stickas av 100 tals småbarns mammor och mor/farmödrar i Finland.
Dom blir säkert lika omtyckta här i Sverige.Dom sitter superbra på den lilla foten.
Så kan man sticka små vantar också om man gör några små ändringar i mönstret.Sticka en omgång "korvar"+ 12 varv resår,sedan slätstickning x antal cm,beroende hur små händer babyn har.Maska va som vanligt.


Lycka till med sockorna och vantar.

11 kommentarer:

  1. Anonym1:01 em

    Tack för mönstret på sockar och vantar.Jag ska sticka sockarna till mitt barnbarn.
    Kramar från Jämtland !

    SvaraRadera
  2. Anonym9:10 fm

    Vilken härlig historia, vilken kvinna som gjorde detta för barnet, en stor stjärna i himlen ska hon ha...

    Undra om det skulle vara även så idag, jag skulle kunna göra så, men männskligheten är så råbarkad idag så lagen som gäller idag har jag fått veta av många "Sköt dig själv och skit i andra"

    Men den lagen kan jag inte följa, jag gör och gör och får höra dessa ord men jag bryr mig inte...

    Ska prova med detta mönster...

    ha det gott

    SvaraRadera
  3. Den lilla sockan är väldigt omtyckt i Finland.Det vore kul om den spred sej även här i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Snälla Soili, hjälp mig!

    Jag har fastnat i hälen! Du skriver "gör en vanlig häl" men jag fattar inte. Har du tid att beskriva närmare åt tjockskalliga Ingrid från Uppsala?

    SvaraRadera
  5. Ninni=du har fått svar till din privata mail adress.
    Jag stickar hälen så här=
    sticka 13 m,nästa 2 m tills.Vänd.*Lyft första m,sticka 5 m,2 tills,vänd*,lyft första m..osv,*-*tills maskorna är slut.(6 m kvar)Plocka upp 7 m längs sidan på hällappen.Fördela maskorna finns 10 m per sticka.

    SvaraRadera
  6. Har sticka många par av denna sockmodell nu. och alla som får ett par får även föräldrarna historien oxå.

    Trevlih Helg !

    SvaraRadera
  7. Fin berättelse om damen på tåget som repade upp sin kofta.. om sann medmänsklighet:)

    SvaraRadera
  8. Det här blir jag glad över! Kommer att sticka några. Tack för beskrivningen.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Härligt, måste stickas! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  10. Om jag villanpassa beskrivning till 2-4år och 4-6år då?

    SvaraRadera
  11. Du stickar med det maskantal som passar till storleken du ska ha...korvarna på skaftet stickas som i mönstret...vill du ha längre skaft så stickar du bara några korvar till. På foten stickar du så många "korvar" du behöver till fotens längd så ....när du mäter foten så släta inte ut stickningen ...låt korvarna vara lite "bulliga....om du förstår vad jag menar.... sockan "växer "med foten så att säga. Det är lite det som är finessen med den här sockan. Jag lägger till en länk från en finsk blogg...där kan du se hur sockan ser ut på en 2-årings fot. Lycka till med sticket ♥ http://satajayksi.vuodatus.net/lue/2010/01/junasukat-2-vuotiaalle

    SvaraRadera