fredag, augusti 24, 2012

Min variant av AfricanFlower mössa

Här kommer mitt mönster på African Flower mössan.
Den här har jag hittat på själv, om det det finns  liknande mönster på nätet vet jag inte.
Om någon känner att jag inkräktar  på deras tassemarker så ge mej en hint,så radderar jag.


Har använt nål nr 3,5 med passande garn.Då är mössan c:a 32 cm
Nål nr 4 och tjockare garn,då blir mössan lite större c:a 40 cm.
Men den töjer sej så exakt storlek får man prova fram.
Ju större diameter på  mössan  ju  fler ökningar av stolpar.



På Mias blogg Min Inspiration finns en svensk översättning av AF blomman.

Virka först en AF blomma,

Sen är det bara stolpvarv runt hela blomman.Min mössa har 48 stolpar runt
Börja i toppen på ett blomblad.Virka 3 lm=första stolpen,
Virka 2 stolpar i samma stolpe i toppen på varje blomblad =totalt 6 ggr.
Alltså varvet ökade med 6 stolpar =Nu är det  54 stolpar på vavret.
Fortsätt virka stolpvarv efter egen färgsättning.
Om mössan behöver bli större så ökar man som ovan.
Virka så många varv så mössan blir lagom djup.
Jag har virkar 10 stolpvarv.

Avsluta mössan med någon sorts uppkant .Låt fantasin flöda.


 




2 kommentarer:

  1. Tack goa Soili för att du delar med dig av det fina mönstret, perfekt till restarner.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Du är så effektiv och snabb att man nästan bara sitter här och gapar :) Roligt också att du gillar min variant på femtimmarskoftan. Latmasken i mig talade (som vanligt) när jag gjorde om lite i mönstret :)

    SvaraRadera