måndag, april 30, 2012

Pärlpysslade i går kväll.

Jag har gett mej sjutton på att lära mej och virka  pärlarmband.
Vet ju principen...hur man gör...men att sen göra det...ja...det är en helt annan fråga.
Satt hela em och försökte.Gjorde några varv....det belv fel..rev upp..testade igen...och igen...och igen-
Jag började om säkert 6-7 gånger.Det är ju förbenat smått ,svårt och se dom små maskorna som virknålen ska igenom.Men jag har min finska SISU...ger inte upp i första taget.Tålamod det har jag hur mycke som hellst.
Till sist blev det akseptabelt.Inte av första klass precis men jag är nöjd.
Den andra lilla grejen som ligger där ska så småningom bli ett armband har jag tänkt.
Hittade ett spännande mönster på nätet.
Bilderna är lite dåliga men kan inte åstadkomma bättre med min kamera.


4 kommentarer:

  1. Anonym10:43 fm

    Hej hopp, så kul att se att du virkar halsband och armband. Min mormor (som var född 1895) visade mig någon gång på 80-talet hur man virkade dessa. Jag har gjort massor i alla möjliga färger. Min favorit är svart och silver. Det är många år sedan jag virkade halsband men blev inspirerad när jag såg din bild. Det är härligt när gamla hantverk lever kvar.
    Bibbi från Eskilstuna

    SvaraRadera
  2. Åhhh va fina dom blir...... Önskar dig också en trevlig Valborg =)

    SvaraRadera
  3. Hej där, kikar in lite.
    Dom där virkade armbanden ser fantastiska ut, men är det inte svårt att virka med pärlor?
    Finns det någon beskrivning någonstans?

    SvaraRadera
  4. Lärde mej tekniken från Youtub
    Här är länken =
    http://www.youtube.com/watch?v=vwPwZWsWO9I&feature=related

    SvaraRadera