lördag, maj 31, 2008

Den som söker,han finner......


ÄNTLIGEN !!!!Nu har jag en adress dit jag kan leverera mina färdiga alster.
Har nog varit lite lat också(måste jag erkänna)i letandet efter ställen där man kan lämna allt man gjort.Röda Korset njaaaa,där jag har frågat( Sthlm)där är dom bara intresserade av pengabidrag.
Det är olika regler på olika ställen tydligen.Inte vet jag men lite konstigt verkar det.
Men nu har det problemet löst sej.Jag vill ju så gärna att det jag gör ska hamna rätt.
Klarar inte av att bara slänga det garn jag inte har användning för.När jag var barn ( på 40-50 talet)så använde mamma garnet om och om igen.
Så här kunde en tröjar historia se ut.
Först stickade hon en tröja till pappa.Efter några säsonger så såg den ofräch ut,nött på armbågar och muddar.Då blev det min uppgift att repa upp tröjan göra härvor av garnet som tvättade och nystades upp igen.Så blev det koftor åt oss barn,kanske en väst också.När dom hade blivit urväxta så fick garnet genomgå samma procedur,repa upp/tvätta/nysta upp.Så var det min tur att ta till stickorna,då blev det vantar /sockor,kanske en mössa.
Kommer ihåg att jag stickade långstrumpor också.Dom var INTE sköna,ojojoj....stickiga till tusen,men dom var varma,och det fanns ju inget annat att ta på sej.

4 kommentarer:

  1. Jag minns stickade långstrumpor när jag började skolan. Farmor hade ett får som hon klippte själv, och jag minns hur hon kardade och spann ullen. Med garnet stickade hon gråa sockor med långa kavlar åt karlafolket som de hade när de arbetade i skogen. Minns du filtstövlar - morfar virade tidningspapper runt fötterna i dem. Jag minns en tröja med ränder i tre färger som mamma stickade med upprevat garn.

    SvaraRadera
  2. Anonym10:29 em

    Tack för ett fint tips
    bra sät att bli av med restgarner

    SvaraRadera
  3. elsa xenia,visst minns jag filtstövlarna.Hade sådana själv.Dom var jättevarm och sköna men det fick inte vara slaskväder.Jag har för mej att dom har börjat tillverka snarlika igen.Fast nu finns dom i tjusiga färger och med en påklistrad sula under.jaa....vilka minnen *ler*

    SvaraRadera